Afvallen met het eiwitdieet: Verlies tot 3 kilo per week

Het eiwitdieet is al geruime tijd een zeer populaire manier om gewicht te verliezen. Er zijn de afgelopen decennium ook verschillende soorten eiwitten op de markt gebracht zoals het Dr. Frank dieet, Dukan dieet en Vitadis dieet (meer informatie over Vitadis lees je verder in het dieet). Veel bedrijven die afslankproducten maken hebben een assortiment met eiwitrijke producten die moeten helpen bij gewicht verliezen. Veel mensen hebben hun streefgewicht bereikt door een eiwitdieet te volgen. De focus van het eiwitdieet is dat je kunt afvallen op een eenvoudig manier zonder een hongergevoel te ervaren. 

Eiwitten zijn enorm belangrijk voor een gezond en strak lichaam. Gewicht verliezen zonder de voldoende eiwitten te eten is erg slecht en ongezond voor het lichaam. Gevolgen van gewicht verliezen en te weinig eiwitten consumeren zijn het dunner worden van je haar, afbraak van je spiermassa, irritaties en uitslag op je huid. Om deze reden is het van belang van dat er dagelijks voldoende eiwitten gegeten worden.

Wil jij blijvend en effectief overtollig vet verbranden? Lees dan verder hoe het eiwitdieet werkt; het dieet is namelijk niet alleen effectief, maar helpt bij de opbouw van spiermassa en het verhogen van je energie. In dit artikel lees je hoe het eiwitdieet werkt, zodat je direct aan de slag kunt en kunt starten met gewicht verliezen. Met het eiwitdieet, beschreven in dit artikel, is het mogelijk om op natuurlijke manier iedere week 2 kilo af te vallen. In de eerste weken is het zelfs mogelijk om ruim 3 kilo per week te verliezen.

Eiwitten: wat zijn het en waarom heb je ze nodig?

Een andere benaming voor eiwitten is proteïne. Eiwitten zijn de bouwstenen van het  menselijk lichaam. Je hebt deze bouwstenen nodig om spieren, organen, pezen, cellen (enzovoort) van je lichaam te voeden. Het lichaam heeft eiwitten nodig om te blijven functioneren. Aminozuren zijn de kleine deeltjes waaruit eiwitten bestaan en deze aminozuren zijn aan elkaar gekoppeld in een lange ketting, dit is vergelijkbaar met de schakels van een fietsketting. Op deze manier worden lange eiwitketens gevormd tot complexe structuren.

Het lichaam is in staat om sommige aminozuren zelf te produceren. Andere belangrijke aminozuren moeten via je voeding  in het lichaam krijgen. Dit zijn de essentiële aminozuren; in totaal zijn er acht aminozuren die het lichaam dagelijks nodig heeft.

De 8 essentiële aminozuren zijn:

  1. Isoleucine
  2. Valine
  3. Methionine
  4. Tryptofaan
  5. Threonine
  6. Leucine
  7. Fenylalanine
  8. Lysine

Hoogwaardige eiwitten

De kwaliteit van eiwitten is afhankelijk van de samenstelling van de aminozuren. Het is belangrijk dat de eiwitten veel verschillende aminozuren in de juiste verhouding bevatten. Hoe meer diverse aminozuren in de eiwitten voorkomen, des te hoger de kwaliteit van de eiwitten zijn. Eiwitten afkomstig van een dierlijke bron hebben alle benodigde aminozuren in de juiste verhouding. Het eiwitdieet bestaat daarom uit het eten van hoogwaardige eiwitten. 

Doorgaans wordt gedacht dat hoogwaardige eiwitten alleen te vinden zijn in vlees, gevogelte, vis, eieren en zuivel (zonder toegevoegde suikers). Maar niks is minder zwaar. Vegetariërs en veganisten kunnen zonder problemen ook een eiwitrijk dieet volgen. Hoogwaardige eiwitten komen namelijk ook voor in groenten, peulvruchten, noten, zaden en algen zoals spirulina. Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat (veel) eten van dierlijke producten zoals vlees en zuivel ongezond is voor het lichaam en zelfs verantwoordelijk is voor ziekten zoals verschillende soorten kanker, diabetes, hoge bloeddruk en nog veel meer.

Spirulina, de natuurlijke multivitamine

Spirulina is een blauw-groene alg en wordt door veel veganisten gebruikt als een bron van hoogwaardige eiwitten. Spirulina is bekend om zijn vele goede eigenschappen; zo kan het de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Hierdoor heb je minder last van eetbuien. Tevens zorgt spirulina voor meer energie bij vermoeidheid en ondersteunt het de schildklier omdat het jodium bevat. De voedingswaarde van spirulina is veelomvattend daarnaast ook nog eens sterk geconcentreerd. Door deze combinatie van waardevolle eigenschappen kan spirulina helpen om je energieniveau te verhogen, het lichaam te voeden en ondersteunen tijdens het afvallen.

Voorbeelden waarom deze blauw-groene alg erg interessant is als voedingsbron:

  • Spirulina is rijk aan hoogwaardige eiwitten. Deze eiwitten zijn makkelijk opneembaar en te verteren voor het lichaam.
  • De concentratie van de eiwitten is circa 70% en daarmee bevat spirulina de hoogste hoeveelheid eiwitten van alle voedingsmiddelen. Spirulina heeft dus meer eiwitten dan vlees of soja!
  • Spirulina is rijk aan belangrijke vitaminen zoals vitamine A, C, E, K en B1, B2 en B6. Deze vitaminen zijn makkelijk door het lichaam op te nemen omdat ze afkomstig zijn van een natuurlijke bron. 
  • Spirulina is rijk aan essentiële mineralen die mensen vaak te kort komen zoals calcium, magnesium en ijzer. Tevens is spirulina een goede bron van sporenelementen die eveneens in onze voeding vaak niet aanwezig is. 
  • Spirulina helpt om de darmflora weer in balans te brengen. Het is een bron rijk aan antioxidanten; die helpen bij het afvoeren en verwijderen van gif- en afvalstoffen en zware metalen in het lichaam. 
  • Het chlorofyl in spirulina heeft een ontgiftende werking organen zoals de lever en nieren. Spirulina bevat tevens een zeer krachtige antioxidant fycocyanine die het immuunsysteem stimuleert.
  • Uit onderzoek is gebleken dat spirulina hoge ontstekingsremmende kwaliteiten bezit. Spirulina kan dus worden gebruikt bij onder andere menstruatie klachten en allergieën.
  • Het is ook nog eens een rijke bron van de essentiële vetzuren EPA, DHA en GLA. Deze vetzuren zijn belangrijk voor de hersenen, maar ook om gewrichten soepel te houden. 

Behoefte aan calorieën (energiebehoefte) 

Het lichaam heeft voortdurend energie (calorieën) nodig. Deze energie kun je uit halen uit drie verschillende macronutriënten (energiebronnen), namelijk: 

  1. Eiwitten: vlees, gevogelte, vis, eieren, zuivel, peulvruchten noten, zaden en algen.
  2. Vetten: avocado, vette vis, noten, zaden, olijf- en kokosolie.
  3. Koolhydraten: toegevoegde suikers, aardappelen, brood, pasta, rijst en granen.

Vooral het consumeren van enkelvoudige koolhydraten is verantwoordelijk voor overgewicht. Enkelvoudige koolhydraten komen voor in geraffineerde suikers, witte rijst, aardappelen, producten met granen zoals brood, koeken, tussendoortjes. Tijdens het volgen van een eiwitrijk dieet is het echter wel belangrijk dat er koolhydraten worden gegeten. Je kiest dan niet voor de eenvoudige koolhydraten, maar voor de complexe koolhydraten. Complexe koolhydraten komen voor in voeding zoals havermout, quinoa, kikkererwten en fruit.

Het is belangrijk om te onthouden dat koolhydraten en ongezonde vetten de grootste dikmakers zijn. Deze energiebronnen wil je vermijden als je wilt afvallen. Eiwitrijke voeding is niet dikmakend en ondersteund het lichaam om op gewicht te blijven. 

Geen hongergevoel 

Normaal gesproken krijgen mensen naar verloop van tijd last van een hongergevoel tijdens het volgen van een dieet. Maar dat is bij het eiwitdieet niet aan de orde. Met een eiwitrijk dieet heb je geen last meer van een hongergevoel. Eiwitten worden namelijk langzamer verteerd door het lichaam. Hierdoor ben je langer verzadigd. Voedingsstoffen zoals vetten en koolhydraten worden snel verwerkt en verteerd. Tijdens het afvallen is het dus belangrijk dat er voldoende eiwitten worden gegeten voor de spieropbouw en om te voorkomen dat je spiermassa verliest. Tevens helpen eiwitten bij het herstellen van beschadigde spieren. Je kunt blijven sporten zonder een vermoeid gevoel te ervaren.

Metabolisme versnellen met eiwitten

Metabolisme is een andere benaming voor de stofwisseling van je lichaam. Metabolisme zijn alle processen in je lichaam de brandstof (calorieën) van je lichaam verbruiken. Wist je dat het verteren van je voedsel ook zorgt dat je calorieën verbrand?

Uit onderzoek is gebleken dat je dagelijks 100 calorieën verbrandt als je dieet uit 30% of meer uit eiwitten bestaat. Normaal gesproken zou je een half uur moeten wandelen om dit te verbranden. Wanneer je een eiwitrijk dieet volgt, worden de vetreserves reserves van het lichaam sneller aangesproken. Eiwitten zorgen tevens dat je geen last hebt van een hongergevoel. Dit doen zij door ghreline, ook wel ‘het hongerhormoon’ genoemd, te onderdrukken. Wanneer je een lege maag hebt, scheidt de maagwand een sterke hormoon ghreline af. Ghreline is het enige hormoon dat het gevoel van honger kan opwekken. Eiwitten worden langzaam verteerd in de maag, hierdoor onderdrukken ze de aanmaak van het hormoon ghreline. Het is natuurlijk nog mogelijk om honger te krijgen, maar dit gebeurd alleen wanneer je echt honger hebt. 

Het lichaam begrijpt dat er voldoende energie is in de vetreserves. Dit verhoogt het metabolisme. Op deze manier verlies je snel gewicht en verbrand je ook vet op de meest lastige plekken zoals de buikstreek.

Het hongerhormoon ghreline is één van de hormonen die gewicht verliezen eenvoudig of juist erg moeizaam maakt. Door je vetverbrandingshormonen te stimuleren wordt het eiwitdieet nog simpeler. Eiwitten verhogen het metabolisme omdat ze langzaam verteerd worden. Door het eten van eiwitrijke voeding verbrand je dagelijks extra calorieën zonder extra te sporten. 

Wat is een eiwitdieet?

Een eiwitdieet ook vaak wel een proteïne dieet genoemd, is een dieet waarbij veel voeding met eiwitten gegeten worden. De eiwitrijke voeding die tijdens dit dieet worden gegeten bevat namelijk een lage hoeveelheid koolhydraten, maar voldoende gezonde vetten. Dit zorgt voor een gezonde balans. De meeste mensen denken dat je alleen op de hoeveelheid calorieën moet letten als je gewicht wil verliezen. Natuurlijk zit in deze theorie een kern van waarheid, maar het klopt niet helemaal. Bij een eiwitdieet is niet alleen de hoeveelheid eiwitten belangrijk. De kwaliteit van de eiwitten en de bron is ook hartstikke belangrijk. Dit heeft namelijk ook invloed de manier hoe het lichaam vet verliest.

Een goed eiwitdieet is dus van belang als je gezond en effectief wilt afvallen. Maar wat kenmerkt een goed eiwitdieet? Er zijn veel verschillende eiwit diëten, maar niet elk eiwitdieet is een gezond dieet waarmee je zult afvallen. Doordat er zoveel eiwitrijke diëten zijn, kan het moeilijk zijn om de juiste uit te kiezen. Een goed eiwitdieet heeft een perfecte verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten. Met het juiste balans aan voedingsstoffen zul je geen hongergevoel ervaren. De eiwitten zorgen namelijk voor een langdurig verzadigd gevoel en hierdoor heb je last van lekkere trek. De vetverbranding wordt optimaal gestimuleerd en de eiwitten helpen met de opbouw van je spiermassa en herstel van je spieren. 

Hoeveel gram eiwitten heb ik dagelijks nodig tijdens een eiwitdieet?

Iedereen heeft een andere behoefte aan energie en zo ook aan eiwitten. Met een goede berekening op basis van het gemiddelde behoefte aan calorieën, kun je berekenen hoeveel eiwitten je tijdens een eiwitdieet nodig hebt. Vrouwen met een energiebehoefte van 2000 calorieën mogen maximaal 175 gram eiwitten per dag eten. Mannen met een energiebehoefte van 2500 calorieën mogen maximaal 218 gram eiwitten per dag. Dit is een berekening die je kunt gebruiken wanneer je zo’n 35% van je energie uit eiwitten haalt.

Voorbeeld van een dagschema voor een vrouw:

  • Ontbijt: 50 havermout met ongezoete amandelmelk en stukjes fruit (31 gram koolhydraten)
  • Lunch: salade van een halve avocado, veldsla, tomaten, een uitje en 2 theelepels chiazaad (6 gram koolhydraten)
  • Tussendoortje: 14 ongezouten amandelen of walnoten met 200 ml volle yoghurt (7 gram koolhydraten)
  • Avondeten: 150 gram zalm, 300 gram groenten (3 koolhydraten)

Het bovenstaande voorbeeld geeft je een idee hoe je dagschema eruit kan zien wanneer je ongeveer 60 gram koolhydraten per dag eet. Hoeveel eiwitten je dagelijks eet tijdens het eiwitdieet is afhankelijk van je doel:

  • 20 gram tot 50 gram per dag: Je hongergevoel neemt in sterke mate af en je verliest automatisch snel veel gewicht. Het is echter niet verstandig om zo weinig koolhydraten te eten, maar het is wel erg effectief wat betreft gewicht verliezen.
  • 50 gram tot 100 gram per dag: Met deze hoeveelheid aan eiwitten verlies je nog steeds veel en snel gewicht. Maar je kan alsnog genieten van voeding waar koolhydraten in zitten zoals fruit. Deze hoeveelheid aan eiwitten is tevens perfect voor mensen die al hun streefgewicht hebben bereikt. Het is zelfs mogelijk om een kleine portie aardappels te eten in deze range.
  • 100 gram tot 150 gram per dag: Deze hoeveelheid eiwitten is ideaal voor mensen die veel spiermassa hebben of veel sporten. Met deze hoeveelheid aan eiwitten is het tevens mogelijk om dagelijks te genieten van fruit, groenten en kleine porties granen en aardappels.

Vitadis

Vitadis wordt al jaren verkozen tot het beste eiwitdieet in Nederland. Het dieet focust zich voornamelijk op gewicht verliezen door middel van het eten van de juiste voeding. Sporten is niet vereist, maar kan natuurlijk helpen bij het afvallen. Mensen hebben goede ervaringen met Vitadis en de resultaten zijn geweldig. De eerste dagen zie je direct wat het effect is. Dit werkt vanzelfsprekend erg motiverend. Vitadis biedt niet alleen simpel producten aan om gewicht mee te verliezen, maar heeft ook een coach die je helpt met je proces. Hoe lang jouw proces duurt is helemaal afhankelijk van jou en je doelen. Het dieet kan een maand tot enkele maanden duren. Met Vitadis zul je snel en effectief afvallen. Ben je interesseert in Vitadis en wil je graag meer lezen? Klik dan hier.

 

 

Gepubliceerd op 19 december 2016