Afvallen met het Atkins Dieet

 Over diëten worden heel wat artikelen geschreven, zowel wetenschappelijke stukken als artikelen door bloggen enzovoort. Een van de meeste populaire diëten is het Atkins dieet. De Amerikaanse cardioloog Dr. Robert Atkins heeft dit koolhydraatarm dieet bedacht en ontwikkeld. Het Atkins dieet is al sinds de jaren ’70 bekend en sindsdien zijn er nieuwe drukken van het boek verschenen. De oorspronkelijke naam van het dieet is het Atkins Nutritional Approach.

Wil je meer informatie over het Atkins dieet? In dit artikel wordt het  Atkins dieet uitgebreid beschreven.

 

Afvallen door koolhydraten te verminderen

Het Atkins dieet wil mensen helpen met gewicht verliezen op een gezonde en makkelijke manier en mensen leren hoe je een gezond gewicht kan onderhouden door de juiste hoeveelheid koolhydraten in de voeding. Zoals je zojuist al hebt kunnen lezen heeft het Atkins eigenlijk een andere naam. Officieel de benaming het Atkins Nutritional Approach. Het dieet is op een basis van wetenschappelijk onderzoek ontwikkelt door Dr. Atkins. De cardioloog is er tijdens zijn onderzoek er achter gekomen dat mensen met overgewicht gewicht verliezen door het aantal koolhydraten en suikers in hun dieet verminderen. 

Het Atkins dieet is eigenlijk ook een eiwitrijk dieet omdat het dieet bestaat uit veel eiwitrijke voeding. De theorie uit achter het Atkins dieet is dat het lichaam voldoende eiwitten naar binnen moet krijgen zodat er minimaal afbraak van de spiermassa is. Het is dus van belang om voldoende eiwitten te nuttigen tijdens dit dieet. Het lichaam zal de eiwitten in glucose en vetten omzetten. Daarna zal het lichaam je vetreserves als brandstof gebruiken en verbranden.

Doelstelling van het Atkins dieet

Het doel van het dieet is om de gezondheid van het lichaam te verbeteren. Afvallen is dus niet het enige doel van het dieet. Een gezonde levensstijl staat voornamelijk voorop. Doordat het bewust verminderen van koolhydraten in je voeding en het bijhouden ervan. Het is namelijk de bedoeling dat je controle krijgt over het verbranden van je vetmassa. Volgens de theorie van het Atkins dieet kun je controle krijgen over het verbranden van je vetmassa door een periode tijdelijk helemaal geen koolhydraten te nuttigen tot het streefgewicht is bereikt. Dit doe je door de verschillende fasen van het dieet te volgen. Doordat je gewicht verliest en de overtollige kilo’s kwijtraakt, nemen risico’s op hart- en vaatziekten af.

Het dieet Atkins heeft de veronderstelling dat overgewicht een welvaartsziekte is. En dat overgewicht wordt veroorzaakt doordat mensen tegenwoordig een groot aantal koolhydraten eten in de vorm van snacks, drankjes waaraan veel suiker is toegevoegd, tussendoortjes waarvan wordt gedacht dat ze gezond zijn enzovoort. Veel voedingsmiddelen zijn ongezond, bewerkt, niet biologisch, door de mens gemaakt en zitten vol van kunstmatige conserveringsmiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen. Hoewel de meeste mensen wel weten wat gezonde voeding is, is overgewicht inmiddels een wereldwijd probleem. 

De 4 Fasen van het Atkins Dieet

Het Atkins dieet is inmiddels vernieuwd sinds de jaren 70 en beloofd dat je met het dieet gemakkelijk resultaat boeken; zonder te lijden onder een streng en saai dieet. Met de afslankmethode van Atkins heb je geen last van een hongergevoel en kan je die lekkere trek beter weerstaan. Als je toch zin hebt in iets lekkers, kun je verantwoord genieten van de koolhydraatarme producten van Atkins. Het dieet is gebaseerd op wetenschappelijk bewezen en effectieve principes van Atkins. Je voeding bestaat uit voldoende eiwitten en vezels die zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel. Met het vernieuwde Atkins heb je nu de mogelijkheid om meer van gevarieerd dieet te genieten. 

Het Atkins-dieet bestaat uit vier fasen, die onafgebroken moeten worden doorlopen voor het beste resultaat. Het afslankprogramma start door een periode tijdelijk geen weinig tot geen koolhydraten te eten totdat je bijna je streefgewicht hebt bereikt. Heb je bijna je streefgewicht bereikt? Dan is het tijd om geleidelijk weer gezonde koolhydraten aan je voegen te voegen. 

Dit zijn de 4 fasen die doorlopen moeten worden:

  • Fase 1 introductie van het dieet;
  • Fase 2 verder met gewichtsverlies;
  • Fase 3 voorbereiding op de handhavingsfase;
  • Fase 4 levenslange handhavingsfase.

Het Atkins dieet moet voor langere periode (de rest van je leven) gevolgd worden. Hierdoor wordt het Atkins Nutritional Approach beschouwt als een levenswijze en niet als een dieet. Het Atkins dieet bestaat voornamelijk uit het eten van veel groenten en weinig koolhydraten. 

Hoe ziet het Atkins Dieet eruit?

Fase 1, de introductiefase en deze fase duurt minimaal 2 weken tot maximaal een half jaar. Het doel van deze fase is gewicht te verliezen door veel vet te verbranden. Dagelijks mag je maximaal 20 gram koolhydraten eten. Vetten en eiwitten mogen onbeperkt gegeten worden. Daarnaast is het belangrijk om veel koolhydraatarme groenten te eten zoals sla, spinazie en broccoli. 

Tijdens deze fase mag zijn de volgende voedingsmiddelen toegestaan:

  • Onbeperkt vlees, gevogelte, zuivelproducten, eieren, vis en zeevruchten,
  • Veel koolhydraatarme groenten,
  • Het is belangrijk om voldoende water te drinken. Zeker 2 liter per dag.
  • Fruit is niet toegestaan tijdens dit dieet.
  • Koolhydraatrijke voeding zoals rijst, aardappel, pasta of brood is niet toegestaan.
  • Alcoholische dranken en koffie is tevens niet toegestaan in deze fase.

Het is toegestaan om het dieet aan te vullen met voedingssupplementen (vitamines, mineralen en antioxidanten).

In Fase 2, verder gewicht verliezen stop je wanneer je bijna je streefgewicht bereikt hebt. Het is de bedoeling om door te gaan met het verbranden van je vetreserves gewicht te verliezen. Maar dit je doe met een  minder streng dieet. Tijdens deze fase eet je hetzelfde als in Fase 1, maar met wat meer koolhydraten. Wekelijks voeg je 5 gram extra koolhydraten toe aan je voeding. Je blijft koolhydraten toevoegen, tot het gewichtsverlies net niet stopt.

Fase 3, voorbereiding op de handhavingsfase gaat vanzelf over in Fase 4. Het doel van deze fase is om een ideale hoeveelheid koolhydraten te eten, waarbij je geen gewicht verliest, maar ook niet aankomt. Tijdens deze fase eet je hetzelfde als in Fase 2, maar met meer koolhydraten. Het is de bedoeling dat je geleidelijk meer koolhydraten gegeten worden. Je stopt zodra het gewicht gelijk blijft.

Fase 4, levenslange handhavingsfase leert je dat het Atkins Nutritional Approach een levenswijze is en niet alleen een dieet. Het doel van deze fase is om niet terug te vallen in ongezond eetgewoontes, waardoor je weer zwaarder wordt. Tijdens dit dieet eet je hetzelfde als in Fase 3. Het aantal koolhydraten per dag blijft hetzelfde. Het is een fase waarin je van gevarieerde producten kan genieten. Suikerrijke voeding moet blijvend vermeden worden.

Zodra je merkt dat je weer aankomt, moet het aantal koolhydraten weer worden verminderd. 

Nadelen van het Atkins Dieet

Het Atkins dieet komt in eerste instantie over als een goed doordacht dieet. De afslankmethode bevat meerdere fases en beloofd een oplossing voor langer termijn. Hoewel het idee om gewicht te verliezen door koolhydraatarm te eten niet een slecht idee is, blijkt het dieet van Dr. Atkins toch minder goed in elkaar gezet dan aanvankelijk gedacht. En zo komen er steeds meer nadelen aan het licht over koolhydraatarme diëten zoals het Atkins dieet.

Dit zijn enkele nadelen van een koolhydraatarm dieet:

  • Te hoge hoeveelheid eiwitten in het dieet: Het Atkins dieet bestaat uit het eten van veel eiwitrijke voeding. Hoewel het belangrijk is dat er tijdens het afvalproces voldoende eiwitten worden gegeten, teveel eiwitten ongezond en schadelijk zijn voor organen zoals de nieren en lever. Het Atkins dieet houdt hier geen rekening mee. Het lichaam heeft moeite met het afbreken van de bouwstenen van proteïne. Het is waar dat spieren eiwitten nodig hebben om te herstellen, maar grote hoeveelheden is niet noodzakelijk omdat het lichaam toch niet alles kan verwerken. 
  • Alle suikers vermijden: Niet alle suikers zijn ongezond. De natuurlijke suikers uit fruit (fructose) is erg gezond voor het lichaam. Het lichaam kan niet zonder fruit en heeft alle belangrijke en diverse voedingsstoffen nodig. Er zijn ook geen andere voedingsmiddelen die samenstelling van fruit exact kan vervangen. Suikers worden ongezond wanneer ze gegeten worden in combinatie met vetten en heel veel andere kunstmatige toevoegen. De meeste bewerkte voeding bevat suiker. Producten met suikers zijn zeer verslavend. Hierdoor kom je snel in de verleiding komt om veel te eten. Het Atkins dieet houdt tevens te weinig rekening met een ander belangrijk feitje. Het lichaam gaat in ketose wanneer het zeer weinig suikers krijgt. Ketose is situatie  waarbij het lichaam zelf een grote hoeveelheid suiker gaat aanmaken. Deze suiker heet methylglyoxal en is 40.000 keer actiever dan normale suiker. Methylglyoxal zorgt dat eiwitten aan elkaar kleven, waardoor rimpels sneller ontstaan. Met andere woorden, doordat het lichaam zelf suikers moet aanmaken wordt het verouderingsproces versneld. De hoeveelheden suiker kan daarbij oplopen tot een waarde die alleen voorkomt bij mensen die hun diabetes niet onderhouden.
  • Ongezond voedingspatroon: Het Atkins dieet is niet erg gezond. Aanvankelijk lijkt een dieet dat uit diverse fases bestaat erg goed bedacht, maar het is naderhand ongezond. In de eerste fase ben je erg ongezond bezig omdat je helemaal geen koolhydraten eet. Deze eerste fase kan wel een half jaar duren! Het menselijk lichaam heeft nu eenmaal koolhydraten nodig om optimaal te functioneren. Het is dus verstandiger om een onderscheid te maken en te leren welke koolhydraten gezond zijn en welke je liever wilt overslaan. Want van gezonde koolhydraten val je namelijk alsnog af! 

Gepubliceerd op 18 december 2016